Mapa web Contacte Cercador

El conseller Recoder presenta el projecte de desdoblament de la carretera C-12, a Tortosa

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha presentat avui el projecte de desdoblament del tram sud de la carrretera C-12, al seu pas per Tortosa, concretament entre Vinallop i Jesús. L’actuació constarà de tres trams: un situat entre l’encreuament de Vinallop i el pont de la carretera sobre el canal de la dreta de l’Ebre, en què es construirà una autovia de tipus interurbà; un altre que anirà del pont de la C-12 sobre el canal de la dreta de l’Ebre i la rotonda del pont del Mil·lenari, on es preveu fer-hi una autovia urbana; i finalment el tercer tram, entre aquesta rotonda i Jesús, on la calçada ja està desdoblada i es realitzaran diverses millores de la travessera d’aquesta via. El cost previst de tota l’actuació, que en breu es presentarà a informació pública, és de 72 milions d’euros. (14.09.2012)

Actualment està molt avançada la redacció del projecte constructiu que s’ha presentat avui i posteriorment s’iniciarà el procés d’informació pública, d’acord amb la normativa.

En el tractament previst per a la carretera C-12 al seu pas pel terme municipal de Tortosa entre Vinallop i Jesús es poden distingir tres trams:

1. Tram situat entre l’encreuament de Vinallop i el pont de la carretera C-12 sobre el canal de la dreta de l’Ebre

Té una longitud aproximada de 2 quilòmetres i es preveu la formació d’una autovia de tipus interurbà, separada de la carretera actual (que continuarà existint per donar servei al trànsit local d’accés als diferents indrets ja comunicats actualment per la carretera).

La secció de la nova autovia estarà formada per dues calçades separades per un mitjana amb barrera de formigó. Cada calçada tindrà dos carrils de 3,5 metres, un voral exterior de 2,5 metres i un voral interior d’1 metre. El traçat s’ha previst per afectar el mínim nombre d’edificacions possible.

En el punt inicial del tram (Vinallop) es construirà una gran rotonda a nivell, de 60 metres de diàmetre exterior. Al punt final del tram es construirà una altra rotonda (rotonda de Sant Antoni), també de 60 metres de diàmetre.

A més de l’autovia es preveu la formació d’una via verda que seguirà l’antiga via del ferrocarril Tortosa – Ulldecona i que donarà continuïtat a la via verda que prové de la Terra Alta..


2. Tram situat entre el pont de la carretera C-12 sobre el canal de la dreta de l’Ebre i la rotonda del pont del Mil·lenari. Té una longitud aproximada de 2 quilòmetres i s’hi preveu una solució d’autovia urbana, similar a la construïda en la part més urbana de l’autovia de Tortosa a l’Aldea.

La secció de la nova autovia estarà formada per dues calçades separades per una mitjana de formigó central. Cada calçada té dos carrils de 3,5 metres i un voral interior de 0,5 metres. Al costat dret de cada calçada es preveu la formació d’una calçada lateral (via col·lectora) de 3,5 metres separada del tronc central per un espai zebrejat de 0,5 metres. Les calçades laterals facilitaran l’accessibilitat a les edificacions properes a la carretera actual.

A la zona de l’indústria Padesa es preveu la formació d’un pas superior de vianants sobre l’autovia; i entre aquesta zona i el pont del Mil·lenari (al llarg d’1,2 quilòmetres) es preveu la formació d’un via verda per a la circulació de bicicletes i vianants.

Tot aquest tram de desdoblament es farà aprofitant la carretera existent. El traçat de la nova autovia urbana s’ha encaixat per produir les menors afectacions possibles a les edificacions existents.

Per facilitar els canvis de sentit i la connectivitat del tram, s’ha previst la construcció d’una rotonda intermèdia -rotonda de la creu decantada- que se situa uns 600 metres abans d’arribar a la rotonda existent del pont del Mil·lenari.


3. Tram situat entre la rotonda del pont del Mil·lenari i Jesús. Té una longitud aproximada de 2,3 quilòmetres i correspon a una zona consolidada urbanísticament on la calçada ja està desdoblada. En aquest tram es preveuen dues actuacions puntuals que contribuiran a la millora de la funcionalitat, la connectivitat i la millora de la integració urbana. Les actuacions previstes són:

1. La zona de l’encreuament de les quatre carreteres (encreuament amb la Rambla Catalunya), que forma la plaça de la Corona d’Aragó, està formada per una rotonda semaforitzada, que, especialment en hores punta, s’hi pot produir cogestió de trànsit. Per eliminar aquesta problemàtica se soterrarà el tronc de la carretera amb dos carrils (un per sentit) que tindran continuïtat i així es descarregarà el trànsit de la rotonda en superfície. Per formar la nova solució caldrà actuar en un tram d’uns 1,2 quilòmetres. En aquest tram els laterals continuaran al mateix nivell de les edificacions existents.
2. Al final del tram –a la zona de Jesús- es formarà una rotonda que substituirà una intersecció semaforitzada existent, que està formada per un carril central.

Destaquem