Mapa web Contacte Cercador

El conseller Recoder visita les noves infraestructures del port de la Ràpita

Ports de la Generalitat i la iniciativa privada han invertit 25,7 MEUR en infraestructures al port de Sant Carles de la Ràpita

En l’execució de les obres s’han aplicat mesures mediambientals per garantir la preservació de l’entorn natural del Delta de l’Ebre

(20.04.2012 - 21.04.2012)

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, acompanyat de l’alcalde de Sant Carles de la Ràpita, Joan Martín, ha visitat avui les infraestructures dutes a terme a l’àrea de llevant del port de Sant Carles de la Ràpita que suposa la revitalització del port, amb l’objectiu de contribuir a la dinamització econòmica del municipi i del territori.

El sector de llevant del port rapitenc s’ha potenciat durant els darrers cinc anys amb diferents actuacions, tal com contempla el pla especial del port de Sant Carles de la Ràpita.

Ports de la Generalitat ha impulsat la creació del nou moll dels Alfacs, en forma de “L”. Aquest moll, que delimita el port a la zona de llevant, ocupa una superfície de 107.000 metres quadrats i té una longitud de 695 metres lineals. El Moll dels Alfacs s’ha destinat a usos de varador, drassanes, zona d’hivernada, marina seca, magatzems i àrea d’activitats logístiques.

Per la seva banda, la iniciativa privada ha creat una nova dàrsena esportiva que en la primera fase acull 826 embarcacions d’esbarjo. Amb tot, les obres executades han suposat una inversió de 25,7 MEUR, entre el sector públic i el privat.

Moll dels Alfacs

La construcció del moll dels Alfacs adossat al dic de llevant ha suposat inicialment l’execució d’un vial d’accés al llarg del moll que té doble sentit de circulació i els carrils tenen 3,5 metres d’amplada. El vial connecta la carretera interior del municipi amb l’interior de la dàrsena a través d’un pont de 30 metres de longitud. Aquest és l’unic pas que uneix la zona de ribera amb la nova dàrsena esportiva, per tal de protegir la fauna i l’entorn natural de l’Ebre. El vial s’ha urbanitzat i s’ha dotat dels serveis per tal de potenciar el desenvolupament de les activitats situades a la nova àrea de llevant. Així mateix, s’ha fet una vorera on els vianants poden passejar i gaudir del Delta.

Una altra de les actuacions realitzades ha estat la construcció del moll Montsià, infraestructura que forma part del gran moll dels Alfacs. Aquest moll de gestió directa de Ports de la Generalitat, completa l’oferta de serveis portuaris per a l’atrac d’embarcacions. El moll Montsià disposa d’una superfície de 60.000 metres quadrats i té una longitud de 260 metres lineals. La instal·lació s’ha dotat de xarxes de serveis i s’ha equipat amb norais i defenses per facilitar l’amarratge dels vaixells.

Després de la construcció del moll Montsià, s’ha fet el moll Saliner, obra amb què es dóna per finalitzada la part interior del gran moll dels Alfacs. L’objectiu de l’execució del moll Saliner és completar els serveis portuaris per a l’atrac d’embarcacions. El moll Saliner té una longitud de 415 metres i un calat de 4 metres de profunditat. La infraestructura s’ha dotat de xarxes de serveis.

L’aposta de la Generalitat per ordenar el sector de llevant del port de Sant Carles de la Ràpita amb la construcció del gran moll dels Alfacs ha donat cabuda a la nova dàrsena interior esportiva. Aquesta instal·lació, integrada al paisatge del Delta, optimitza l’espai d’aigua disponible del port, d’acord amb l’ordenació del litoral català proposada en el nou Pla de ports de Catalunya. De la nova dàrsena, de moment, s’ha dut a terme la primera fase amb capacitat per a 826 embarcacions d’entre 8 i 30 metres d’eslora. Quan s’executi la segona fase la dàrsena acollirà 1.076 embarcacions. Les dues fases suposen una inversió privada de 20 MEUR.

Al mig de la dàrsena esportiva se situa l’illa de serveis. Aquesta illa, envoltada dels pantalans que donen servei a les embarcacions, acull els edificis de serveis i nous espais per a ús dels ciutadans.

Un dels objectius de les actuacions dutes a terme a la zona de llevant ha estat conservar les qualitat de l’entorn mediambiental. Així, les actuacions realitzades han adaptat elements naturals i geològics de la zona per integrar-se dins de les especials condicions ambientals i paisatgístiques de l’entorn del Delta de l’Ebre.

Destaquem