Mapa web Contacte Cercador

El president Montilla posa en servei el nou pont sobre l’Ebre entre Deltebre i Sant Jaume d’Enveja

El president de la Generalitat, José Montilla, acompanyat del conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i dels alcaldes de Sant Jaume d’Enveja, Joan Castor, i de Deltebre, Gervasi Aspa, ha posat en servei avui el nou pont sobre l’Ebre que uneix Sant Jaume d’Enveja i Deltebre. Aquesta nova estructura té 250 metres de longitud i 19,3 d’ample i es converteix en alternativa a l’actual pas de barca. A més, permetrà millorar la mobilitat, potenciar els valors del Delta i afavorir el desenvolupament econòmic de la zona. Les obres han comptat amb una inversió de 17,9 MEUR. (01.10.2010)

El DPTOP ha posat avui en servei el nou pont sobre l’Ebre que uneix Sant Jaume d’Enveja (Montsià) i Deltebre (Baix Ebre). El nou pont uneix aquestes dues poblacions properes entre si però fins avui separades pel riu i evita el recorregut actual per carretera passant per Amposta de més de 20 quilòmetres al temps que esdevé una alternativa a l’actual pas de barca.

Així, aquest nou pont, que ha comportat una inversió de 17,9 MEUR, permetrà tant millorar la mobilitat, com afavorir el desenvolupament econòmic i potenciar els valors paisatgístics, turístics i culturals a l’entorn del Delta. D’altra banda, aquesta infraestructura s’insereix en la futura Anella del Delta, una anella viària i de carrils bici concebuda per tal d’equilibrar la vialitat dels dos hemideltes, tot dotant-los d’una bona infraestructura de comunicació entre tots els seus nuclis urbans. A més, permetrà crear un itinerari en bicicleta que apropi la natura a la ciutadania.

El pont té una longitud de 250 metres, una amplada de 19,3 metres i un gàlib nàutic lliure de 12 metres en el tram central.

Disseny i construcció respectuosos amb l’entorn
En el disseny, mètode constructiu i execució del nou pont s’ha tingut molt en compte els valors naturals i paisatgístics del riu Ebre i, en aquest sentit, cal destacar l’esforç per integrar l’estructura en l’entorn i minimitzar l’impacte dels treballs en el medi.

Per exemple, l’alçada màxima de l’estructura en les piles –que són de dimensions reduïdes– no sobrepassa els 21 metres i la part inferior del tauler té una cota en el seu punt més alt de 12,3 metres. D’altra banda, la il•luminació del pont serà suau i discreta.

D’altra banda, en el desenvolupament dels treballs, cal remarcar que les dues penínsules artificials que es van formar per a la construcció de les piles, i que ja s’han eliminat, no es van executar simultàniament, per tal de minimitzar l’ocupació del riu.

Un pont singular

A més de la millora en les connexions i la mobilitat, el DPTOP ha concebut el nou pont com una obra singular, harmoniosa amb l’entorn del Delta i que en permeti potenciar els valors. Així, va convocar un concurs d’idees per al disseny de l’estructura, en el qual va ser escollit el projecte presentat per Diego Cobo i Jiri Strasky, especialistes en ponts suspesos.

La voluntat que el pont convidi també al passeig i a l’ús ciutadà es plasma en la seva amplitud i tractament amb què ha estat dissenyat. D’aquesta manera, una de les particularitats d’aquest pont és que la plataforma està dividida en dos espais ben diferenciats; un per als vehicles i un altre per als vianants i ciclistes.

En concret, al tauler del pont, amb una amplada de 19,3 metres, es poden distingir els espais següents:

• Una calçada de 8 metres, que inclou dos carrils de 3,5 metres per a la circulació de vehicles i dos vorals de 0,5 metres.
• Una zona de passeig de 7,8 metres d’amplada. Aquesta zona està dividida en un vorera per a vianants de 2 metres, un espai per al descans de 3,3 metres d’amplada i un carril-bici de 2,5 metres
• L’espai central de separació entre la calçada i la zona de passeig, d’1,65 metres d’amplada, on hi ha l’estructura central portant (cables i piles) i les barreres de protecció.
• Finalment, la barrera (costat vehicles) i la barana (costat vianants) laterals sumen els 1,85 metres restants.

La zona de descans adopta unes ondulacions que volen recordar l’estela de la barcassa sobre la superfície del riu en travessar-lo. Així mateix, s’ha previst una àmplia superfície en la barana que permeti al vianant recolzar-se còmodament per a contemplar el riu i el seu entorn.


Urbanització i vialitat de l’entorn



A més de la construcció del pont, les obres han inclòs la formació dels vials de connexió i d’urbanització de l’entorn. En el costat de Sant Jaume d’Enveja, s’ha connectat amb l’avinguda de l’Ebre amb una rotonda de 45 metres de diàmetre. Al costat de Deltebre, s’ha connectat amb el carrer Girona amb un giratori al punt de connexió, de 40 metres de diàmetre.

Finalment, els elements complementaris d’urbanització són els següents:

• Vies de comunicació per a vianants i ciclistes entre el pont i els futurs passeigs fluvials.
• Zona d’aparcaments al costat de Sant Jaume d’Enveja.
• Enjardinament de les àrees entre els vials projectats.
• Habilitació, en ambdós estreps del pont, d’uns espais útils per a poder desenvolupar en un futur activitats d’oci o culturals.
• Enllumenat del pont, així com la il•luminació en tots els vials i la rotonda, amb columnes i llumeneres.

Col•locació del tram central

Un dels moments més complexes de la construcció d’aquest pont va ser la col•locació del tram central que es va dur a terme a finals de juny. Previament, es van executar els estreps i piles de cada costat del pont i els trams laterals del tauler i es van muntar a terra el tram central del tauler, que es va botar al riu, mitjançant potents grues, al costat Deltebre. Posteriorment, es va transportar el tram central per flotació i es va hissar fins a la seva ubicació definitiva mitjançant gats col•locats en els extrems dels dos trams de tauler prèviament construïts. Aquesta part central del pont té una longitud de 63 metres i una amplada de 19,3 metres i pesa unes 530 tones.


Licitació de la variant de Sant Jaume d’Enveja

D’altra banda, el DPTOP va licitar ahir les obres de construcció de la variant de Sant Jaume d’Enveja, per un valor de 2,7 MEUR. La variant tindrà 960 metres de longitud i la secció de la carretera estarà formada per dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d’1 metre.
S'inicia a la rotonda construïda a l'extrem del nou pont sobre l’Ebre que uneix Sant Jaume d’Enveja i Deltebre i té com a objectiu principal assegurar l'accessibilitat al nou pont sobre l'Ebre, en el marge dret del riu. Així, La construcció de la variant permetrà que l’Avinguda de l’Ebre, actual travessera de Sant Jaume d'Enveja de la TV-3404, que dóna accés al transbordador entre Sant Jaume d’Enveja i Deltebre i al nou pont, sigui reurbanitzada seguint els criteris aplicats al Carrer Major, de manera que es potenciï el seu caràcter local.
Poc abans del final es forma una intersecció en “T” amb un carril central de girs que mitjançant un vial de 100 metres de nova construcció, permet accedir a la carretera TV-3403 em direcció cap a Sant Jaume d’Enveja. El final de la variant se situa a la mateixa carretera TV-3403 en direcció cap a Amposta.

El termini d’execució de les obres de 9 mesos. Les obres començaran la primavera vinent.

Millores a la travessa de Deltebre

Igualment, i en l’ambit de les millores que està realitzant el DPTOP a les Terres de l’Ebre, el Departament licitarà en les properes setmanes les obres de millora de la travassera de Deltebre per 3 MEUR. Es preveu que comencin durant el segon trimestre de 2011 i que tinguin un termini d’execució de 5 mesos. El pressupost de licitació de les obres és de 3 MEUR.

Aquesta actuació s’emmarca en s’ha la cessió prevista a l’Ajuntament de Deltebre de diferents travesseres de carreteres que actualment tenen les característiques de carrers urbans. En concret se cedirà a l’Ajuntament un tram de 3 quilòmetres de la travessera de la carretera T-340 (avinguda de les Goles de l’Ebre des de la rotonda de la Cambra arrossera fins a la rotonda del pont de Rafeló) i un altre tram de 2,4 quilòmetres de la TV-3454 (carretera d’Amposta des del carrer del Pintor Sorolla fins a la rotonda de la Cambra Arrossera). Dins del context de la cessió, s’inclou també l’assumpció per part de la Generalitat de determinats trams de carrers que comuniquen el nou pont que avui ha entrat en servei.

Per fer efectiva la cessió a l’Ajuntament de Deltebre de les travesseres esmentades s’han previst diverses millores de seguretat viària consistents en la millora de quatre encreuaments. Les actuacions previstes són:

- Intersecció de la T-340 amb la TV-3454 al carrer del Pintor Sorolla. En aquesta intersecció es construiran dues rotondes simètriques de 28 metres de diàmetre, una a cada costat del canal.

- Intersecció de la TV-3454 amb la T-340 a l’avinguda de les Goles de l’Ebre. En aquest cas es formaran també dues rotondes. En el costat Deltebre, s’amplia la rotonda existent fins a 68 metres de diàmetre. A l’altre costat del canal es construirà una nova rotonda de 53 metres.

- Intersecció de la TV-3454 amb la TV-3451, coneguda com la carretera de la Marquesa. En aquest cas es construirà una rotonda sobre el mateix canal de 61 metres.

- Intersecció de la T-340 i la TV-3454 al pont de Rafeló. En aquest cas es modifica lleugerament la intersecció existent i es farà un reforç d’un tram de 500 metres de la carretera T-340

A més de l’obra esmentada, també es preveu la construcció d’un carril-bici d’un quilòmetre entre el nou pont i el tanatori que es formarà sobre la vorera.


Més informació sobre l'actualitat del DPTOP a http://blocs.gencat.cat/ptop i més imatges del pont a l'àlbum de Flickr: Pont sobre l'Ebre


Destaquem