Mapa web Contacte Cercador

Territori i Sostenibilitat millorarà els trens de les línies R15 i R16 aquest 2014

És una de les mesures del Pla de millora del transport públic a les erres de l’Ebre, que analitza com potenciar les connexions en bus i tren a la zona, tant a nivell d’oferta com de prestació del servei
En l’àmbit del transport públic per carretera, es crearà un nou títol T-10 per als desplaçaments interurbans i es posarà en marxa la nova xarxa exprés entre Alcanar i Tortosa
(05.11.2013)

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, ha avançat avui a Tortosa les línies mestres del Pla de millora del transport públic a les Terres de l’Ebre, que s’està redactant i que es començaran a aplicar a partir de l’any vinent. El pla proposa diferents actuacions tant en els serveis de bus interurbà com en els serveis ferroviaris. En aquest sentit, Font ha anunciat la millora dels trens de les línies R15 i R16 el primer trimestre de 2014. Un aspecte clau d’aquest pla serà també la millora del servei a partir de la implantació de la variant del Corredor Mediterrani amb ample UIC, a partir del 2015 i que permetrà reduir significativament els desplaçaments entre Tortosa i Barcelona i Tortosa i Tarragona. En l’àmbit del transport públic per carretera, ja per al 2014 es crearà una targeta T-10 per als desplaçaments interns a les Terres de l’Ebre i es posarà en marxa la xarxa exprés entre Alcanar i Tortosa.

Millora dels serveis ferroviaris

La millora dels serveis ferroviaris pivota bàsicament sobre el nou contracte de servei públic per a la gestió de Rodalies i Regionals (2014) i sobre la implantació de la variant del Corredor Mediterrani amb ample UICN (horitzó 2015-2016).


La millora del servei sobre la infraestructura disponible contempla:

Durant el primer semestre de 2014 els trens de la sèrie 470 de les línies R15 (connecta Barcelona amb Riba-roja d'Ebre, passant per Tarragona y Reus) i R16 (connecta Barcelona amb Tortosa i Ulldecona, passant per Tarragona) seran substituïts per trens de la sèrie 447 remodelats.
Millora de la qualitat del servei a través de diferents indicadors que permetin avaluar la puntualitat, regularitat, satisfacció dels usuaris, accessibilitat, confort dels trens, atenció al client i la informació.


La millora dels serveis Regionals a partir de la implantació de la variant del Corredor Mediterrani suposarà:

Reducció del temps de desplaçament entre Tortosa i Barcelona en 40-50 minuts ja que es connectarà la variant amb la línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona.
Reducció del desplaçament entre Tortosa i Tarragona en 5-10 minuts perquè es connectarà la variant amb la línia Reus-Tarragona amb tercer fil.


Millora dels serveis de bus interurbà

En l’àmbit del transport públic per carretera, s’incorporarà una millora tarifària amb la creació d’un nou títol T-10 pels desplaçaments interns de les Terres de l’Ebre. Es tracta de la targeta T10-120, que ja està implantada en altres llocs del territori i que permet fer 10 desplaçaments en 120 dies a meitat de preu del bitllet senzill.

També es posarà en marxa la xarxa de bus ràpid entre Alcanar, Sant Carles de la Ràpita, Amposta i Tortosa. És la xarxa exprés.cat que està desplegant la Generalitat i que enllaça de manera ràpida les principals ciutats del país, millorant la qualitat del servei i la competitivitat del transport públic i oferint un conjunt de millores en la informació als usuaris tant als vehicles com a les parades del servei. Actualment ja n’hi ha 7 en marxa i l’objectiu és que arribin a 40 a tot el país.

Per a la millora de la informació al ciutadà, també s’editarà aquest any que ve una guia i plànol amb totes les opcions de transport públic a les Terres de l’Ebre. I al segon semestre de 2014 també està prevista la construcció de la nova estació d’autobusos d’Amposta.


Altres millores a implantar en el període 2014-2015 són:

Millora de les connexions Terres de l’Ebre-BCN-Aeroport del Prat (xarxa bus+tren).
Potenciació del corredor Ametlla de Mar-el Perelló-l’Ampolla-Tortosa.
Potenciació de l’eix Tortosa, Amposta, Deltebre i Sant Jaume d’Enveja amb nous serveis i coordinació dels horaris amb els existents.
Millora de la connexió a l’eix Móra d’Ebre i Tortosa.
Millora de les comunicacions internes amb les capitals de comarca, especialment amb Gandesa i Móra d’Ebre.
Aprofitament dels serveis de transport escolar (s’aprofitaran per als usuaris els serveis amb places lliures).


Treball de camp

La metodologia dels treballs duts a terme des del febrer ha suposat la realització d’una diagnosi de la situació actual a partir de les dades de mobilitat de les Terres de l’Ebre i l’estructura de l’oferta actual de serveis. També s’ha fet un treball de camp, amb diverses enquestes als ajuntaments, als usuaris i als agents socials i econòmics de les Terres de l’Ebre per conèixer les demandes reals existents i a partir d’aquestes concretar les propostes de millora dels serveis, tant per carretera com ferroviaris. L’estudi, elaborat amb mitjans tècnics propis de la Direcció General de Transports i Mobilitat, estarà acabat abans de final d’any.


En línies generals, el pla marca aquest objectius:

Que tots els municipis tinguin un servei de transport públic adequat a la seva demanda real.
Que tots els municipis tinguin accés mitjançant transport públic als seus CAP o a l’Hospital comarcal de referència.
Millorar de forma global la connexió dels municipis amb les seves capitals comarcals i altres municipis de referència de la mateixa comarca o de comarques veïnes.
Creació de nous serveis on la demanda ho justifiqui especialment connectant amb els principals punts i infraestructures que generen mobilitat com els aeroports i les estacions del TAV.
Millorar la cobertura territorial dels serveis i de la coordinació entre els serveis urbans i interurbans.
Coordinació dels serveis de transport escolar i regular.
Millora de la coordinació horària entre serveis de transport públic per carretera i per ferrocarril.
Millora dels serveis ferroviaris.
Millora en els sistemes tarifaris d’accés als serveis: establiment de nous abonaments.
Atenció a les necessitats específiques de les zones amb baixa densitat amb l’establiment de serveis a la demanda.
Millores en els equipaments i eines de comercialització i informació al ciutadà

Destaquem